Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o decizie importanta privind drepturile pasagerilor aerieni. In cauza C-20/24, CJUE a stabilit ca pasagerii care calatoresc in baza unui pachet turistic achizitionat de un tert au dreptul la compensatii in cazul intarzierilor semnificative ale zborurilor. Mai mult, instanta a clarificat ca un bilet de imbarcare poate constitui o dovada valida a unei rezervari confirmate pentru zbor.
Aceasta hotarare clarifica aplicarea Regulamentului (CE) nr. 261/2004, care stabileste drepturile pasagerilor in caz de anulare, intarziere sau refuz de imbarcare.
Cazul analizat de CJUE implica doi pasageri care au calatorit din Tenerife catre Varsovia ca parte a unui pachet turistic. Acest pachet a fost achizitionat de o companie terta, care a incheiat un contract cu un operator de turism. Operatorul de turism a platit catre transportatorul aerian zborurile incluse in pachet si, ulterior, a revandut biletele pasagerilor.
Zborul a avut o intarziere de peste 22 de ore, iar pasagerii au solicitat compensatii de la compania aeriana conform Regulamentului 261/2004. Transportatorul aerian a refuzat plata, argumentand ca:
In aceste conditii, Tribunalul Districtual din Varsovia a solicitat clarificari de la CJUE privind interpretarea Regulamentului 261/2004.
Curtea de Justitie a respins argumentele transportatorului aerian si a subliniat doua aspecte importante:
1. Un bilet de imbarcare este o dovada valida a unei rezervari confirmate.
CJUE a concluzionat ca prezentarea unui bilet de imbarcare demonstreaza ca pasagerii au fost acceptati la bord si au avut o rezervare confirmata pentru zborul respectiv. Astfel, transportatorul aerian nu poate refuza compensatia pe motiv ca pasagerii nu au prezentat alte documente suplimentare.
A boarding pass may constitute other proof that the reservation has been accepted and registered by the air carrier or tour operator. (Un bilet de imbarcare poate constitui o alta dovada ca rezervarea a fost acceptata si inregistrata de catre transportatorul aerian sau operatorul de turism.) – CJUE, cauza C-20/24
2. Pasagerii unui pachet turistic nu sunt exclusi de la despagubiri
Curtea a stabilit ca simplul fapt ca un tert a platit pachetul turistic nu inseamna ca pasagerii au calatorit gratuit. Conform Regulamentului 261/2004, pasagerii sunt exclusi de la despagubiri doar daca zborul a fost oferit gratuit de compania aeriana sau daca a fost achizitionat la un tarif redus inaccesibil publicului larg.
Accordingly, the fact that a third party paid the price of the package tour to the tour operator and that the latter, in turn, paid the price of the flight to the air carrier in accordance with market conditions does not prevent the passengers from enjoying the right to compensation. (In consecinta, faptul ca o terta parte a platit pretul pachetului turistic catre operatorul de turism, iar acesta, la randul sau, a platit pretul zborului catre transportatorul aerian, in conformitate cu conditiile pietei, nu impiedica pasagerii sa beneficieze de dreptul la compensatie) – CJUE, cauza C-20/24
In plus, compania aeriana are obligatia de a demonstra ca pasagerii au calatorit gratuit sau la un tarif preferential, nu pasagerii insisi.
Impactul deciziei asupra pasagerilor si companiilor aeriene
Decizia CJUE are implicatii importante pentru pasageri, care pot cere compensatii mai usor, chiar daca zborul face parte dintr-un pachet turistic achizitionat printr-un intermediar.
Pentru companiile aeriene, hotararea clarifica faptul ca nu pot refuza automat cererile de despagubire sub pretextul ca pasagerii nu au platit direct pentru bilet sau ca pachetul a fost achizitionat de un tert.
Aceasta este o veste buna pentru calatori, intrucat confirma ca drepturile lor sunt protejate, chiar si atunci cand rezervarile sunt realizate printr-un operator de turism.
Prin aceasta decizie, CJUE intareste protectia pasagerilor aerieni si clarifica interpretarea Regulamentului 261/2004. Daca un pasager calatoreste in baza unui pachet turistic platit de un tert, el nu pierde dreptul la compensatie pentru intarzieri semnificative ale zborului. In plus, biletele de imbarcare reprezinta o dovada valida a unei rezervari confirmate, in lipsa unor circumstante exceptionale.
Astfel, pasagerii care se confrunta cu intarzieri mari ale zborurilor ar trebui sa isi cunoasca drepturile si sa nu ezite sa solicite despagubiri, indiferent de modalitatea prin care si-au achizitionat biletele.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!