De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti.
Pana la 31 decembrie 2024, angajatii din aceste sectoare beneficiau de scutiri pentru contributia la pensii (CAS), astfel incat nu mai virau catre Pilonul II partea de 4,75%. De la 1 ianuarie 2025, aceasta contributie devine obligatorie pentru toti angajatii, fara optiunea de renuntare. Astfel, CAS se va aplica la nivelul standard de 25%, inclusiv pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025.
Eliminarea facilitatilor fiscale presupune ca angajatii vor suporta:
-Impozitul pe venit: 10%;
-Contributia la pensii (CAS): 25%;
-Contributia la sanatate (CASS): 10%.
Daca in contractele de munca nu sunt prevazute clauze de garantare a salariului net, angajatii vor resimti direct aceste modificari. Acolo unde angajatorii decid sa mentina netul constant, acest lucru se va face prin cresterea costurilor salariale brute.
Conform noilor reglementari, persoanele care realizeaza venituri din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si cele care desfasoara activitati in sectoarele constructii si agro-alimentar, care nu au contribuit, pe perioada scutirii, la Pilonul II, vor incepe sa vireze automat partea de 4,75% din CAS catre acest fond de pensii private. Contributia administrata privat, reprezinta un plus pe termen lung pentru pensiile acestora, oferind un beneficiu financiar suplimentar la pensionare, pe langa pensia de la stat.
Conform art. 42 alin. 1) si 2) din legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, contributia la fondul de pensii este parte din contributia individuala de asigurari sociale datorata la sistemul public de pensii, si se deduce din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru CAS, impreuna si in aceeasi modalitate de calcul cu contributia obligatorie datorata conform Legii 360/2023.
Conform art. 30 si 31 din Legea 411/2004, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate in sistemul public de pensii si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii, iar persoanele in varsta de pana la 45 de ani, care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.
O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 38 din Lege, care prevede ca, in cazul decesului unui participant inainte de transferul activului personal net catre un fond de plata a pensiilor private, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia.
Sistemul de pensii din Romania este structurat in trei categorii:
-Pilonul I: pensia publica, finantata din contributiile actualilor angajati. Sistemul public de pensii este de tip redistributiv, bazat pe solidaritate intergenerationala si functioneaza pe baza principiului contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuveninduse pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
-Pilonul II: pensia privata obligatorie, reprezentand 4,75% din CAS, conform art. 43 alin. 4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Fondurile din Pilonul II sunt investite si administrate de entitati private, urmand sa fie accesate de contribuabili la momentul pensionarii, oferind astfel un sprijin suplimentar fata de pensia publica.
-Pilonul III: pensia privata facultativa, pentru care angajatii pot contribui suplimentar. Conform art. 74 din Legea nr. 204/2006, participantul la un fond de pensii facultative este angajatul, functionarul public sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate independenta, persoana care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care este numita in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, membrul unei societati cooperative, precum si alta persoana care realizeaza venituri din activitati profesionale sau agricole, care adera la un fond de pensii facultative si care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii facultative si are un drept viitor la o pensie facultativa. Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala. La semnarea actului de aderare participantii sunt informati asupra conditiilor schemei de pensii facultative, mai ales in ceea ce priveste drepturile si obligatiile partilor implicate in schema de pensii facultative, riscurile financiare, tehnice si de alta natura, precum si despre natura si distributia acestor riscuri.
Eliminarea facilitatilor fiscale pentru IT, constructii si sectorul agro-alimentar reprezinta o masura cu impact major atat asupra angajatilor, cat si asupra angajatorilor. Obligativitatea contributiei la Pilonul II este o schimbare binevenita pentru consolidarea sistemului de pensii private, insa, pe termen scurt, veniturile nete ale angajatilor din aceste sectoare vor fi diminuate.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!