Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Eliminarea facilitatilor fiscale in IT, constructii si sectorul agro-alimentar: revenirea contributiei la Pilonul II de pensii

schedule 02 Ian 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

De la 1 ianuarie 2025, toate facilitatile fiscale aplicate in domeniile IT, constructii si agro-alimentar au fost eliminate prin OUG 156/2024. Schimbarea are implicatii majore pentru angajatii din aceste sectoare, care vor trebui sa plateasca integral taxele si contributiile sociale, inclusiv procentul de 4,75% destinat Pilonului II de pensii private, de care erau anterior scutiti.

Ce implica eliminarea facilitatilor fiscale?

Pana la 31 decembrie 2024, angajatii din aceste sectoare beneficiau de scutiri pentru contributia la pensii (CAS), astfel incat nu mai virau catre Pilonul II partea de 4,75%. De la 1 ianuarie 2025, aceasta contributie devine obligatorie pentru toti angajatii, fara optiunea de renuntare. Astfel, CAS se va aplica la nivelul standard de 25%, inclusiv pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

Impact asupra veniturilor nete

Eliminarea facilitatilor fiscale presupune ca angajatii vor suporta:

-Impozitul pe venit: 10%;

-Contributia la pensii (CAS): 25%;

-Contributia la sanatate (CASS): 10%.

Daca in contractele de munca nu sunt prevazute clauze de garantare a salariului net, angajatii vor resimti direct aceste modificari. Acolo unde angajatorii decid sa mentina netul constant, acest lucru se va face prin cresterea costurilor salariale brute.

Revenirea contributiei la Pilonul II

Conform noilor reglementari, persoanele care realizeaza venituri din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si cele care desfasoara activitati in sectoarele constructii si agro-alimentar, care nu au contribuit, pe perioada scutirii, la Pilonul II, vor incepe sa vireze automat partea de 4,75% din CAS catre acest fond de pensii private. Contributia administrata privat, reprezinta un plus pe termen lung pentru pensiile acestora, oferind un beneficiu financiar suplimentar la pensionare, pe langa pensia de la stat.

Conform art. 42 alin. 1) si 2) din legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, contributia la fondul de pensii este parte din contributia individuala de asigurari sociale datorata la sistemul public de pensii, si se deduce din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru CAS, impreuna si in aceeasi modalitate de calcul cu contributia obligatorie datorata conform Legii 360/2023.

Participantii la Pilonul II

Conform art. 30 si 31 din Legea 411/2004, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate in sistemul public de pensii si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii, iar persoanele in varsta de pana la 45 de ani, care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.

O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 38 din Lege, care prevede ca, in cazul decesului unui participant inainte de transferul activului personal net catre un fond de plata a pensiilor private, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia. 

 Sistemul de pensii din Romania este structurat in trei categorii:

-Pilonul I: pensia publica, finantata din contributiile actualilor angajati. Sistemul public de pensii este de tip redistributiv, bazat pe solidaritate intergenerationala si functioneaza pe baza principiului contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuveninduse pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.

-Pilonul II: pensia privata obligatorie, reprezentand 4,75% din CAS, conform art. 43 alin. 4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Fondurile din Pilonul II sunt investite si administrate de entitati private, urmand sa fie accesate de contribuabili la momentul pensionarii, oferind astfel un sprijin suplimentar fata de pensia publica.

-Pilonul III: pensia privata facultativa, pentru care angajatii pot contribui suplimentar. Conform art. 74 din Legea nr. 204/2006, participantul la un fond de pensii facultative este angajatul, functionarul public sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate independenta, persoana care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care este numita in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, membrul unei societati cooperative, precum si alta persoana care realizeaza venituri din activitati profesionale sau agricole, care adera la un fond de pensii facultative si care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii facultative si are un drept viitor la o pensie facultativa. Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala. La semnarea actului de aderare participantii sunt informati asupra conditiilor schemei de pensii facultative, mai ales in ceea ce priveste drepturile si obligatiile partilor implicate in schema de pensii facultative, riscurile financiare, tehnice si de alta natura, precum si despre natura si distributia acestor riscuri.

Concluzii

Eliminarea facilitatilor fiscale pentru IT, constructii si sectorul agro-alimentar reprezinta o masura cu impact major atat asupra angajatilor, cat si asupra angajatorilor. Obligativitatea contributiei la Pilonul II este o schimbare binevenita pentru consolidarea sistemului de pensii private, insa, pe termen scurt, veniturile nete ale angajatilor din aceste sectoare vor fi diminuate.

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr092025

Ochelarii ca "investitie profesionala"? De ce PFA-urile si profesiile liberale trebuie sa fie prudente

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
Avand in vedere ca aproape orice cheltuiala are potentialul de a fi „deghizata” in investitie profesionala, o intrebare revine constant in practica fiscala: pot lucratorii independenti sa deduca cheltuielile cu ochelarii de vedere? Raspunsul scurt: nu fara riscuri semnificative. Iar explicatia este mult mai complexa decat pare. Deducerea cheltuielilor: intre realitate si ...
Apr072025

Firmele de exercitiu pentru tineri intre 16 si 18 ani: antreprenoriat cu acte in regula inca din liceu

de Profeanu Laura 07 Apr 2025
O initiativa legislativa depusa recent la Senat propune infiintarea unui nou tip de societate comerciala: firma de exercitiu (SRL-FE), destinata exclusiv tinerilor cu varste intre 16 si 18 ani. Propunerea legislativa deschide portile antreprenoriatului timpuriu, oferind adolescentilor pasionati de afaceri posibilitatea de a-si testa ideile in conditii reglementate, dar adaptate nivelului lor ...
Apr072025

Concedierea disciplinara - cand este prea mult? Instantele reamintesc angajatorilor regula proportionalitatii

de Profeanu Laura 07 Apr 2025
In contextul relatiilor de munca uneori tensionate, angajatorii trebuie sa-si exercite prerogativa disciplinara cu prudenta si discernamant. Chiar daca un comportament al salariatului poate fi catalogat ca abatere, asta nu inseamna ca masura maxima – concedierea disciplinara – este intotdeauna justificata. O sanctiune prea dura, in lipsa unei analize riguroase a gravitatii faptei ...
Apr022025

Modificari importante in protectia romanilor care muncesc in strainatate: Ce aduce nou HG nr. 296/2025

de Profeanu Laura 02 Apr 2025
Incepand cu 31 martie 2025, a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr. 296/2025, care actualizeaza normele metodologice de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate. Este vorba despre o modificare legislativa asteptata de mult timp, care aduce o serie de noutati relevante atat pentru agentii de plasare, cat si pentru furnizorii de ...
Mar312025

Vanzarea imobilelor de catre mostenitori si fosti soti - posibil scutita de impozit. Ce prevede noul proiect de modificare a Codului fiscal

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect legislativ aflat in dezbaterea Senatului propune completarea Codului fiscal cu doua noi exceptii de la plata impozitului pe transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Initiatorii urmaresc o mai buna echitate fiscala in cazuri considerate sensibile din punct de vedere social: succesiuni si partaje dupa divort. Ce modificari sunt propuse? Conform ...
Mar202025

Obligatia pensionarilor nerezidenti de a transmite certificatul de viata de doua ori pe an – reglementari actualizate

de Profeanu Laura 20 Mar 2025
Odata cu intrarea in vigoare a Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii, pensionarii romani care locuiesc in strainatate au obligatia de a transmite certificatul de viata de doua ori pe an, respectiv pana la 31 martie si 30 septembrie. Aceasta modificare, aplicabila incepand din 2024, se regaseste in Ordinul 874/2024 emis de Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP), care stabileste ...