Functionarii publici care ating varsta standard de pensionare pot solicita, in conditiile legii, sa fie mentinuti in functie pentru o perioada limitata de timp. Codul administrativ prevede aceasta posibilitate, dar pana de curand exista o incertitudine privind interpretarea sintagmei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu” – este vorba despre o durata de exact un an sau se pot aproba si perioade mai scurte?
Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a lamurit aceasta intrebare intr-o hotarare pronuntata pe 7 aprilie 2025 (Decizia nr. 141/2025). Prin aceasta decizie, completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a stabilit ca durata unei astfel de prelungiri este de un an, nu mai putin. Asadar, institutiile publice nu pot acorda prelungiri de 3 sau de 6 luni, ci trebuie sa respecte durata legala de un an pentru fiecare prelungire acordata.
Un comisar-sef din cadrul Garzii Nationale de Mediu a solicitat sa fie mentinut in functie dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, conform art. 517 alin. (2) din Codul administrativ. Desi cererea i-a fost aprobata, conducerea institutiei a decis ca prelungirea sa fie valabila doar pentru 6 luni. Functionarul a contestat aceasta decizie, sustinand ca legea prevede posibilitatea unor prelungiri anuale, ceea ce inseamna ca durata minima ar trebui sa fie de un an.
In prima instanta, Tribunalul a dat dreptate institutiei, considerand ca termenul „anual” nu impune automat o perioada fixa de 12 luni, ci se refera mai degraba la un plafon – posibilitatea de a acorda prelungiri, fara a fi obligatorie durata. Totusi, Curtea de Apel Bacau a sesizat ICCJ pentru a clarifica sensul exact al acestei formulari legislative.
Inalta Curte a admis sesizarea si a stabilit in mod clar ca:
„Dispozitiile art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ se interpreteaza in sensul ca durata prelungirii este de un an.”
Aceasta decizie este obligatorie pentru toate instantele, conform prevederilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedura civila.
- Functionarii care indeplinesc conditiile de varsta si stagiu pot cere, cu doua luni inainte, mentinerea in functie.
- Durata pentru care pot fi mentinuti nu poate fi mai mica de un an.
- Se pot acorda maximum trei astfel de prelungiri, deci pana la trei ani in total dupa varsta standard de pensionare.
- Conducatorul institutiei are dreptul de a aproba sau respinge cererea, dar daca o aproba, durata trebuie sa fie de un an.
Un alt aspect important subliniat in decizie este acela ca, odata ce raportul de serviciu inceteaza de drept prin deschiderea dreptului la pensie, acesta nu mai poate fi „resuscitat” prin cereri ulterioare. Chiar daca functionarul solicita suspendarea platii pensiei, raportul de serviciu tot a incetat. Cu alte cuvinte, nu se poate reveni asupra incetarii de drept a raportului, iar cererea de prelungire trebuie facuta la timp, conform legii.
Decizia ICCJ aduce claritate intr-un domeniu unde interpretarile diferite generau practici neunitare. Pentru functionarii publici aflati aproape de varsta pensionarii, dar care doresc sa isi continue activitatea, aceasta hotarare ofera un cadru clar: prelungirea se poate acorda pentru un an, iar institutiile nu mai pot jongla cu perioade mai scurte. In acelasi timp, decizia intareste ideea ca raportul de serviciu inceteaza de drept la momentul deschiderii dreptului la pensie, fara posibilitatea de revenire.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!