Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Functionarii publici si prelungirea raportului de serviciu dupa pensionare: Ce a decis Inalta Curte despre durata legala a acestei prelungiri

schedule 09 Apr 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Functionarii publici care ating varsta standard de pensionare pot solicita, in conditiile legii, sa fie mentinuti in functie pentru o perioada limitata de timp. Codul administrativ prevede aceasta posibilitate, dar pana de curand exista o incertitudine privind interpretarea sintagmei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu” – este vorba despre o durata de exact un an sau se pot aproba si perioade mai scurte?

Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a lamurit aceasta intrebare intr-o hotarare pronuntata pe 7 aprilie 2025 (Decizia nr. 141/2025). Prin aceasta decizie, completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a stabilit ca durata unei astfel de prelungiri este de un an, nu mai putin. Asadar, institutiile publice nu pot acorda prelungiri de  3 sau de 6 luni, ci trebuie sa respecte durata legala de un an pentru fiecare prelungire acordata.

Contextul spetei: ce s-a intamplat?

Un comisar-sef din cadrul Garzii Nationale de Mediu a solicitat sa fie mentinut in functie dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, conform art. 517 alin. (2) din Codul administrativ. Desi cererea i-a fost aprobata, conducerea institutiei a decis ca prelungirea sa fie valabila doar pentru 6 luni. Functionarul a contestat aceasta decizie, sustinand ca legea prevede posibilitatea unor prelungiri anuale, ceea ce inseamna ca durata minima ar trebui sa fie de un an.

In prima instanta, Tribunalul a dat dreptate institutiei, considerand ca termenul „anual” nu impune automat o perioada fixa de 12 luni, ci se refera mai degraba la un plafon – posibilitatea de a acorda prelungiri, fara a fi obligatorie durata. Totusi, Curtea de Apel Bacau a sesizat ICCJ pentru a clarifica sensul exact al acestei formulari legislative.

Ce a decis ICCJ?

Inalta Curte a admis sesizarea si a stabilit in mod clar ca:

„Dispozitiile art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ se interpreteaza in sensul ca durata prelungirii este de un an.”

Aceasta decizie este obligatorie pentru toate instantele, conform prevederilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedura civila.

Ce inseamna aceasta decizie in practica?

- Functionarii care indeplinesc conditiile de varsta si stagiu pot cere, cu doua luni inainte, mentinerea in functie.

- Durata pentru care pot fi mentinuti nu poate fi mai mica de un an.

- Se pot acorda maximum trei astfel de prelungiri, deci pana la trei ani in total dupa varsta standard de pensionare.

- Conducatorul institutiei are dreptul de a aproba sau respinge cererea, dar daca o aproba, durata trebuie sa fie de un an.

Atentie: dreptul la pensie prevaleaza

Un alt aspect important subliniat in decizie este acela ca, odata ce raportul de serviciu inceteaza de drept prin deschiderea dreptului la pensie, acesta nu mai poate fi „resuscitat” prin cereri ulterioare. Chiar daca functionarul solicita suspendarea platii pensiei, raportul de serviciu tot a incetat. Cu alte cuvinte, nu se poate reveni asupra incetarii de drept a raportului, iar cererea de prelungire trebuie facuta la timp, conform legii.

Concluzie

Decizia ICCJ aduce claritate intr-un domeniu unde interpretarile diferite generau practici neunitare. Pentru functionarii publici aflati aproape de varsta pensionarii, dar care doresc sa isi continue activitatea, aceasta hotarare ofera un cadru clar: prelungirea se poate acorda pentru un an, iar institutiile nu mai pot jongla cu perioade mai scurte. In acelasi timp, decizia intareste ideea ca raportul de serviciu inceteaza de drept la momentul deschiderii dreptului la pensie, fara posibilitatea de revenire.

 

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr152025

Indemnizatia de somaj in 2025: Cine are dreptul si cum se calculeaza sprijinul financiar

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Pierderea locului de munca este o situatie dificila, dar in anumite conditii, legislatia din Romania ofera o plasa de siguranta prin acordarea indemnizatiei de somaj. Cu toate acestea, nu orice forma de incetare a raportului de munca permite accesul la acest ajutor, iar temeiul legal al incetarii contractului este relevant pentru stabilirea eligibilitatii. Cand se poate solicita ...
Apr092025

Telesalariatul si convocarea la instruiri SSM si PSI: cand „telemunca” nu te scuteste de prezenta fizica

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
O recenta decizie definitiva a Curtii de Apel clarifica un aspect extrem de important in contextul muncii remote: regimul de telemunca nu exclude obligativitatea prezentarii la instruirile de securitate si sanatate in munca (SSM) si prevenirea si stingerea incendiilor (PSI), atunci cand angajatorul considera ca acestea trebuie desfasurate fata in fata. Contextul spetei O telesalariata ...
Mar202025

Prevenirea hartuirii la locul de munca: Responsabilitati extinse pentru angajatori

de Profeanu Laura 20 Mar 2025
Hartuirea la locul de munca reprezinta o problema majora ce afecteaza atat climatul organizational, cat si eficienta si productivitatea angajatilor. Recent, cadrul legislativ a devenit mai strict, impunand angajatorilor obligatii extinse pentru prevenirea si combaterea hartuirii, chiar si dincolo de spatiul fizic de munca. Hartuirea nu se limiteaza la locul de munca Conform ...
Feb102025

Accesul electronic la datele din Revisal: un pas important pentru angajati si angajatori

de Profeanu Laura 10 Feb 2025
Intrucat digitalizarea este tot mai prezenta in toate domeniile, relatia dintre angajator si angajat nu face exceptie. Unul dintre pasii importanti in aceasta directie este implementarea accesului electronic al lucratorilor la datele din Registrul General de Evidenta a Salariatilor (Revisal). Aceasta masura, promisa de mai multi ani, va deveni in curand realitate odata cu lansarea noului ...
Oct272024

Activitatea dependenta si Activitatea independenta

de Profeanu Laura 27 Oct 2024
In cadrul sistemului fiscal romanesc, diferentierea dintre activitatea dependenta si cea independenta este importanta, atat pentru aplicarea corecta a impozitelor si contributiilor sociale, cat si pentru determinarea relatiei juridice dintre parti. Articolul 7 din Codul Fiscal (Legea nr. 227/2015) stabileste definitii clare pentru acesti termeni, avand implicatii in dreptul muncii si ...