Recent, Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. a adoptat Hotararea nr. 25/801/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 83 din 30.01.2025, care reglementeaza modalitatea prin care expertii contabili pot asista si reprezenta persoanele juridice si fizice la oficiile Registrului Comertului.
Conform hotararii C.E.C.C.A.R., a fost instituit un document cu regim special intitulat „Imputernicire pentru asistarea/reprezentarea unui beneficiar/client in relatia cu oficiile Registrului Comertului de pe langa tribunale”.
Acest document:
- Are o valabilitate de 60 de zile de la data emiterii;
- Poate fi revocat oricand de catre beneficiar/client printr-o notificare comunicata imputernicitului;
- Se numeroteaza intern si are un numar unic, stabilit printr-o decizie interna a expertului contabil responsabil;
- Trebuie prezentat in original sau in format electronic, semnat cu semnatura electronica calificata.
Potrivit OG nr. 65/1994, expertii contabili pot oferi asistenta de specialitate pentru infiintarea si reorganizarea societatilor, precum si alte servicii profesionale legate de Registrul Comertului. Aceasta include, dar nu se limiteaza la:
- Inregistrarea unor noi entitati juridice;
- Modificarea actelor constitutive ale societatilor;
- Declararea unor modificari statutare;
- Incetarea activitatii unei firme si radierea acesteia din Registrul Comertului.
Hotararea C.E.C.C.A.R. prevede in Anexa 2, ca fiecare expert contabil trebuie sa tina evidenta imputernicirilor in Registrul special de evidenta a imputernicirilor, dedicat acestei activitati. Acest registru trebuie sa contina informatii, precum:
- Numarul curent din registru;
- Numarul unic al imputernicirii;
- Data emiterii;
- Beneficiar/Client;
- Oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul la care a fost depusa;
- Explicatii suplimentare.
Un exemplar original al fiecarei imputerniciri trebuie arhivat de expertul contabil pentru o perioada de minimum 5 ani. De asemenea, expertii contabili sunt obligati sa puna la dispozitia autoritatilor sau a C.E.C.C.A.R. registrul special si copiile imputernicirilor la cerere.
Modelul imputernicirii se regaseste in Anexa 1 la Hotararea C.E.C.C.A.R. nr. 25/801 din 14.01.2025:
ANTET
Nr. emitent ................
I M P U T E R N I C I R E pentru asistarea/reprezentarea unui beneficiar/client in relatia cu oficiile registrului comertului de pe langa tribunale
Domnul/Doamna expert contabil .........................................., CNP ....................................., cod de identificare profesionala (CIP) ................................, cu viza de exercitare a profesie pe anul curent, identificat profesional prin legitimatia cu seria .................., se imputerniceste de catre beneficiarul /clientul .............................................., avand codul de identificare fiscala/ CNP ..................,numarul de inregistrare in registrul comertului ...................................., in baza Contractului de prestari de servicii nr. ................ din data de .............., in acord cu dispozitiile art. 6 lit. g) si k) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa exercite in fata Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul ........................... urmatoarele servicii profesionale: ................................................ ……………… ………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………… ………….
Data emiterii ..................................
Client, prin reprezentant legal,
................................................
(numele, prenumele, CNP)
(semnatura)
Expert contabil ...........................................................
In acord cu dispozitiile art. 6 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, certific datele privind identitatea partilor, continutul si data contractului de prestari de servicii in baza caruia s-a eliberat imputernicirea.
Numar unic in registrul de evidenta al expertului contabil ...................................................
(semnatura si parafa)
Adoptarea acestui model de imputernicire aduce un plus de transparenta si siguranta atat pentru expertii contabili, cat si pentru clienti. Regulamentul asigura un cadru legal, facilitand relatia dintre antreprenori si Registrul Comertului prin intermediul unor specialisti autorizati.
Reglementarea reafirma rolul expertilor contabili in sprijinirea mediului de afaceri si ofera un mecanism eficient pentru gestionarea aspectelor administrative legate de inregistrarea si functionarea companiilor.
Pentru a beneficia de aceste servicii, persoanele interesate trebuie sa incheie un contract de prestari servicii cu un expert contabil autorizat, care va emite imputernicirea necesara in conformitate cu noile dispozitii C.E.C.C.A.R.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!