In ultima vreme, tot mai multe persoane fizice obtin venituri prin diverse canale online, inclusiv retelele de socializare. Aceste venituri pot proveni atat sub forma de bani, cat si in natura, cum ar fi produse, servicii, sau calatorii oferite de diverse branduri. Persoanele vizate trebuie sa inteleaga reglementarile fiscale aplicabile acestor tipuri de venituri pentru a evita surprizele neplacute de la autoritatile fiscale.
Art. 10 din Codul Fiscal defineste veniturile impozabile ca fiind acele venituri in numerar sau in natura. In cazul venitului in natura, valoarea acestuia se stabileste pe baza cantitatii si a pretului de piata pentru bunurile sau serviciile respective.
O activitate desfasurata pe retele sociale poate fi considerata independenta, daca sunt indeplinite cel putin 4 din criteriile specificate la art. 7 punctul 3 din Codul Fiscal:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;
Vom examina criteriile de mai sus prin intermediul unor exemple, pentru a clarifica monentul in care trebuie sa va unregistrati fiscal:
Maria este blogger de moda care posteaza regulat pe Instagram si colaboreaza cu diverse branduri pentru a promova haine si accesorii. Astfel, Maria:
- Isi alege liber brandurile cu care colaboreaza (libertate de alegere).
- Este responsabila pentru fotografii, continutul postarilor si gestionarea feedback-ului (asumarea riscurilor).
- Foloseste propriul echipament fotografic si software de editare (utilizarea patrimoniului personal).
- Are mai multi clienti in acelasi timp, incluzand branduri internationale si locale (diversitatea clientilor).
Ion, un creator de continut video pe YouTube, produce tutoriale de bricolaj. Activitatea sa include:
- Programarea si realizarea videoclipurilor dupa propriul grafic (libertatea de organizare).
- Monetizarea videoclipurilor prin mai multe surse: reclame, sponsorizari si vanzari de merchandise personalizat (diversitatea surselor de venit).
- Asumarea riscului de a investi in echipamente costisitoare si software pentru editarea videoclipurilor (riscurile activitatii).
- Dependenta de capacitatea sa intelectuala de a crea continut atractiv si instructiv (utilizarea capacitatii intelectuale).
In aceste cazuri, activitatea regulata si profesionala pe retelele sociale indeplineste criteriile pentru a fi considerata o activitate economica independenta.
Persoanele care desfasoara activitati independente, cu caracter de continuitate, trebuie sa se inregistreze si sa se autorizeze conform OUG nr. 44/2008. Veniturile obtinute din aceste activitati sunt considerate a fi realizate in Romania si sunt supuse impozitarii indiferent de sursa lor (locala sau straina).
Venitul net anual se poate determina fie pe baza normelor de venit, fie in sistem real. Impozitul anual datorat trebuie sa fie platit pana la 25 mai a anului urmator. De asemenea, persoanele vizate trebuie sa depuna Declaratia unica, conform art. 120 alin. 1) si 2) si art. 122 din Codul fiscal, astfel:
Pentru venitul estimat:
- persoanele care desfasoara activitate in cursul anului fiscal, sunt obligate sa depuna declaratia unica (D212) pentru venitul estimat, indiferent daca in anul fiscal anterior au inregistrat pierderi, pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, cu exceptia persoanelor care realizeaza venituri, pentru care impozitul se retine la sursa;
- persoanele care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligate sa depuna declaratia unica in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, cu exceptia celor care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin retinere la sursa;
Pentru venitul realizat:
- persoanele care realizeaza venituri sau pierderi din activitati independente au obligatia de a depune declaratia unica, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii impozitului anual pe venit. Declaratia unica se completeaza pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit. Pentru veniturile realizate intr-o forma de asociere, venitul declarat va fi venitul net sau pierderea distribuita din asociere.
Impozitul anual datorat se stabileste in declaratia unica, pentru veniturile realizate in anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil.
Activitatea pe retelele de socializare poate aduce beneficii financiare semnificative, dar este insotita de responsabilitati fiscale pe masura.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!