Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Modificari legislative privind infiintarea si functionarea cabinetelor medicale: Ce aduce nou OG nr. 9/2025?

schedule 03 Feb 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

La data de 03 februarie 2025, a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 9/2025, care aduce schimbari importante in organizarea si functionarea cabinetelor medicale din Romania. Actul normativ modifica OG nr. 124/1998, introducand reguli mai stricte privind infiintarea acestora, activitatile pe care le pot desfasura, sursele de venit, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca administratorii etc.

Formele de organizare ale cabinetelor medicale

Noua reglementare pastreaza principalele forme de organizare a cabinetelor medicale, dar introduce conditii mai clare pentru fiecare dintre acestea. Astfel, cabinetele medicale pot functiona in una dintre urmatoarele forme juridice:

- Cabinet medical individual, grupat sau asociat, in care medicii isi exercita profesia ca liber-profesionisti;

- Societate medicala, organizata conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu obiect unic de activitate „servicii de asistenta medicala”;

- Asociatie sau fundatie, conform OG nr. 26/2000, cu conditia ca activitatea principala sa fie furnizarea de servicii medicale;

- Cabinete medicale organizate de cultele religioase, in baza deciziilor organelor lor de conducere;

- Cabinete de medicina sportiva, care functioneaza conform prevederilor Legii nr. 321/2007.

Un element de noutate este cerinta ca administratorul societatilor medicale sau cel putin o treime din consiliul de administratie sa fie medici, membri ai Colegiului Medicilor din Romania sau ai Colegiului Medicilor Stomatologi.

Inregistrarea si functionarea cabinetelor medicale

Pentru a incepe activitatea, cabinetele medicale trebuie sa fie inregistrate in Registrul unic al cabinetelor medicale, gestionat de directiile de sanatate publica judetene si de Municipiul Bucuresti. In functie de forma juridica, acestea vor fi incluse in Partea I (cabinete individuale, grupate, asociate si societati civile medicale) sau in Partea a II-a (cabinetele organizate sub forma de ONG-uri, de culte religioase sau cabinetele de medicina sportiva).

Mai mult, cabinetele medicale trebuie sa respecte cerintele minime de dotare, care urmeaza sa fie stabilite printr-un ordin al ministrului sanatatii.

Un aspect important introdus de OG nr. 9/2025 este obligatia de a afisa la loc vizibil specificul serviciilor oferite si programul de activitate, iar orice schimbare de sediu sau reorganizare trebuie aprobata de autoritatile competente.

Activitati permise si surse de finantare

Actul normativ reglementeaza clar activitatile pe care le pot desfasura cabinetele medicale.

Potrivit art. 6 din OG 124/1998, cabinetele medicale, indiferent de forma de organizare, pot desfasura:

a) activitati conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, sectiunea 862, ca obiect unic sau principal de activitate;

b) servicii publice conexe actului medical, prin personal autorizat, conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, sectiunea 869;

c) activitati de invatamant, cercetare, dezvoltare in domeniul medical, conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, sectiunea 85 si 72.

Raspunderea

Medicul sau personalul medical care desfasoara activitate medicala in cadrul cabinetului medical, raspunde in mod individual, pentru deciziile profesionale, in cazul eventualelor prejudicii aduse pacientilor.

In ceea ce priveste finantarea, conform art. 8 din OG 124/1998, cabinetele medicale pot realiza venituri conform prevederilor Legii nr. 95/2006:

Art. 140. -   Structurile care realizeaza activitati de asistenta medicala ambulatorie de specialitate pot realiza venituri, dupa caz, din: 

   a) contracte incheiate cu casele de asigurari de sanatate; 

   b) contracte incheiate cu asiguratorii privati; 

   c) contracte incheiate cu autoritatile administratiei publice locale; 

 d) contravaloarea serviciilor prestate pacientilor in cadrul serviciilor necontractate cu terti platitori si suportata de acestia; 

   e) contracte de cercetare si pentru activitate didactica; 

   f) donatii, sponsorizari; 

   g) alte surse, conform legii. 

Un aspect notabil al noii ordonante este eliminarea posibilitatii ca aceste cabinete sa genereze venituri din activitati de consiliere medicala, o masura menita sa reduca practicile neconforme.

Sanctiuni si obligatii suplimentare

Conform OG nr. 9/2025, cabinetele medicale trebuie sa raporteze periodic indicatorii statistici ai activitatii lor catre directiile de sanatate publica. In plus, functionarea fara certificatul de inregistrare emis de DSP este sanctionata cu amenzi intre 20.000 si 40.000 de lei, conform art. 13 din OG  124/1998.

Controlul respectarii noilor reglementari va fi realizat de Ministerul Sanatatii, Inspectia Sanitara de Stat si Colegiul Medicilor din Romania, in functie de specificul fiecarui cabinet.

Concluzii

OG nr. 9/2025 aduce schimbari majore in organizarea cabinetelor medicale, punand accent pe clarificarea formelor juridice, conditiile de administrare si sursele de venit. Desi noile reguli impun mai multe obligatii pentru medici si administratori, ele vizeaza cresterea transparentei si eficientizarea sistemului sanitar.

Medicii si managerii unitatilor medicale ar trebui sa analizeze atent noile prevederi si sa ia masurile necesare pentru conformare. In perioada urmatoare, Ministerul Sanatatii va adopta norme metodologice detaliate, iar implementarea noilor reguli va trebui monitorizata indeaproape.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb032025

Proiect de lege pentru majorarea ajutorului de deces in 2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
Guvernul Romaniei a pus in dezbatere un proiect de lege care prevede cresterea ajutorului de deces cu 1.053 de lei incepand cu 2025. Conform noilor prevederi, ajutorul de deces va ajunge la 8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar si 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie al acestora. Majorarea vine ca o masura de ajustare a nivelului sprijinului financiar acordat ...
Ian312025

Hotararea CECCAR privind imputernicirea expertilor contabili sa asiste sau sa reprezinte clientii la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Recent, Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. a adoptat Hotararea nr. 25/801/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 83 din 30.01.2025, care reglementeaza modalitatea prin care expertii contabili pot asista si reprezenta persoanele juridice si fizice la oficiile Registrului Comertului. Ce prevede noua reglementare? Conform hotararii C.E.C.C.A.R., a fost instituit un document cu regim ...
Ian282025

Protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate: propuneri de modificari ale normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000

de Profeanu Laura 28 Ian 2025
Un nou proiect de hotarare a Guvernului, pus recent in dezbatere publica, propune modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate si vizeaza alinierea normelor metodologice la cerintele actuale, cu accent pe digitalizare si pe consolidarea masurilor de protectie. Pentru a deveni aplicabile, noile ...
Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian062025

Pensia Internationala. Dreptul de a cumula perioadele de cotizare în diverse state

de Profeanu Laura 06 Ian 2025
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in mai multe state din Uniunea Europeana (UE) sau in alte tari cu care Romania a incheiat acorduri bilaterale de securitate sociala, au posibilitatea de a primi pensie internationala. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 reglementeaza dreptul de a cumula perioadele de cotizare in diverse state, prevenind astfel pierderea acestora si armonizand ...
Ian012025

Drepturi suspendate si amanate prin OUG nr. 156 din 2024

de Profeanu Laura 01 Ian 2025
Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024, a introdus masuri de suspendare si amanare a unor drepturi si facilitati sociale, cu scopul de a reduce cheltuielile publice pentru fundamentarea bugetului consolidat pe anul 2025. 1. Drepturi pentru copiii persoanelor persecutate (Art. XLII) Ce se modifica: Drepturile stabilite ...