Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Prevenirea hartuirii la locul de munca: Responsabilitati extinse pentru angajatori

schedule 20 Mar 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Hartuirea la locul de munca reprezinta o problema majora ce afecteaza atat climatul organizational, cat si eficienta si productivitatea angajatilor. Recent, cadrul legislativ a devenit mai strict, impunand angajatorilor obligatii extinse pentru prevenirea si combaterea hartuirii, chiar si dincolo de spatiul fizic de munca.

Hartuirea nu se limiteaza la locul de munca

Conform reglementarilor actuale, angajatorii trebuie sa previna, sa investigheze si sa sanctioneze faptele de hartuire indiferent de locul unde acestea se produc. Responsabilitatea acestora nu se termina odata cu programul de lucru sau la limita biroului. Obligativitatea prevenirii si gestionarii cazurilor de hartuire se extinde asupra urmatoarelor contexte:

  • Pauze si spatii comune (cantine, vestiare, grupuri sanitare);
  • Evenimente organizate de companie (teambuilding-uri, sesiuni de formare profesionala, conferinte, deplasari de serviciu);
  • Mediul online (hartuirea virtuala, cunoscuta sub termenul de "cyberbullying").

De exemplu, daca angajatii participa la un teambuilding unde apar comportamente de hartuire, angajatorul nu poate invoca faptul ca evenimentul a avut loc in afara programului de lucru. Conform metodologiei prevazute de HG nr. 970/2023, angajatorul are obligatia de a lua masuri pentru a preveni si combate astfel de fapte.

Potrivit art. 7 din Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, aprobata prin HG 970/2023, un caz de hartuire pe criteriul de sex si de hartuire morala la locul de munca, poate cuprinde mai multe situatii distincte, in functie de evolutia acesteia.

Presupusa victima are posibilitatea de a depune plangere/sesizare in oricare dintre aceste situatii cu privire la urmatoarele aspecte:

a) aparitia unor divergente de opinii, usoare conflicte interpersonale care se pot rezolva la nivelul persoanelor implicate, dar care, daca raman nerezolvate, pot degenera;

b) instalarea treptata a starii de tensiune, prin actiuni agresive sistematice/repetate indreptate de catre o persoana sau de un grup de persoane impotriva altei persoane;

c) o stare de tensiune accentuata care necesita interventia reprezentantilor angajatorului/conducatorului, in vederea medierii conflictului, pentru a evita escaladarea acestuia;

d) stigmatizare si/sau izolare sociala la locul de munca, concedierea sau constrangerea victimei de a demisiona de la locul de munca, fapt care diminueaza sansele acesteia de a se incadra din nou, la alte locuri de munca.

Obligatiile angajatorului: Preventie, investigatie si sanctiune

Angajatorii nu sunt responsabili doar pentru asigurarea unui mediu de lucru sigur, ci trebuie sa implementeze masuri concrete pentru prevenirea hartuirii. Printre acestea se numara:

  • Elaborarea si comunicarea politicii anti-hartuire, astfel ancat angajatii sa cunoasca normele si sa fie informati despre drepturile lor;
  • Organizarea de sesiuni periodice de instruire privind prevenirea hartuirii si sanctiunile aferente;
  • Introducerea unor mecanisme clare de raportare, care sa permita angajatilor sa sesizeze anonim incidentele de hartuire;
  • Investigarea prompta si impartiala a oricarei sesizari, asigurand confidentialitatea victimelor;
  • Aplicarea sanctiunilor disciplinare conform regulamentului intern, inclusiv desfacerea contractului de munca, daca este cazul.

Ce se intampla daca angajatorul ignora aceste obligatii?

Nerespectarea obligatiilor privind prevenirea hartuirii poate atrage consecinte legale serioase pentru angajatori. Acestia pot fi sanctionati contraventional, iar victimele pot solicita despagubiri in instanta. De asemenea, ignorarea unor astfel de incidente poate afecta reputatia companiei si poate conduce la scaderea productivitatii si a moralului angajatilor.

Concluzie

Responsabilitatea angajatorilor nu trebuie privita ca un formalism birocratic. Este o obligatie continua de a asigura un mediu de lucru sigur si respectuos pentru toti angajatii. Prevenirea hartuirii trebuie tratata cu seriozitate, prin implementarea unor politici eficiente si printr-o reactie prompta la orice incident raportat. Numai astfel se poate construi un mediu de lucru unde respectul si siguranta sunt prioritare.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr152025

Indemnizatia de somaj in 2025: Cine are dreptul si cum se calculeaza sprijinul financiar

de Profeanu Laura 15 Apr 2025
Pierderea locului de munca este o situatie dificila, dar in anumite conditii, legislatia din Romania ofera o plasa de siguranta prin acordarea indemnizatiei de somaj. Cu toate acestea, nu orice forma de incetare a raportului de munca permite accesul la acest ajutor, iar temeiul legal al incetarii contractului este relevant pentru stabilirea eligibilitatii. Cand se poate solicita ...
Apr092025

Telesalariatul si convocarea la instruiri SSM si PSI: cand „telemunca” nu te scuteste de prezenta fizica

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
O recenta decizie definitiva a Curtii de Apel clarifica un aspect extrem de important in contextul muncii remote: regimul de telemunca nu exclude obligativitatea prezentarii la instruirile de securitate si sanatate in munca (SSM) si prevenirea si stingerea incendiilor (PSI), atunci cand angajatorul considera ca acestea trebuie desfasurate fata in fata. Contextul spetei O telesalariata ...
Feb102025

Accesul electronic la datele din Revisal: un pas important pentru angajati si angajatori

de Profeanu Laura 10 Feb 2025
Intrucat digitalizarea este tot mai prezenta in toate domeniile, relatia dintre angajator si angajat nu face exceptie. Unul dintre pasii importanti in aceasta directie este implementarea accesului electronic al lucratorilor la datele din Registrul General de Evidenta a Salariatilor (Revisal). Aceasta masura, promisa de mai multi ani, va deveni in curand realitate odata cu lansarea noului ...
Oct272024

Activitatea dependenta si Activitatea independenta

de Profeanu Laura 27 Oct 2024
In cadrul sistemului fiscal romanesc, diferentierea dintre activitatea dependenta si cea independenta este importanta, atat pentru aplicarea corecta a impozitelor si contributiilor sociale, cat si pentru determinarea relatiei juridice dintre parti. Articolul 7 din Codul Fiscal (Legea nr. 227/2015) stabileste definitii clare pentru acesti termeni, avand implicatii in dreptul muncii si ...