Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Proiect de OUG: Eliminarea facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in IT, constructii, agricultura si industria alimentara

schedule 29 Dec 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 propune eliminarea unor facilitati fiscale acordate pentru anumite categorii de venituri salariale. Aceste masuri se incadreaza in strategia Guvernului de consolidare fiscala si sprijinire a obiectivelor asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), contribuind la reducerea deficitului bugetar si la crearea unui cadru fiscal mai echitabil.

Situatia actuala

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare a proiectului de OUG, publicata aici: https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/transparenta/NFproiectOUGBGC2025_29122024.pdf, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare programe pentru calculator sau desfasoara activitate in sectoarele constructii, agricol si industria alimentara sunt scutite de la plata impozitului pe venit, in conditiile stabilite prin Codul fiscal.

Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor de pana la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, cu norma intreaga sau cu timp partial, dupa caz.

In situatia persoanelor care desfasoara activitatea de creare de programe pentru calculator scutirea se aplica si pentru veniturile obtinute in baza raportului de serviciu, actului de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, dupa caz.

Totodata, pentru determinarea contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor din sectoarele de activitate mentionate mai sus, care se incadreaza in conditiile prevazute de Codul fiscal, cota contributiei de asigurari sociale se reduce cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat prevazute in Legea nr. 411/2004, privind fondurile de pensii administrate privat. Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor din domeniile respective sunt scutite de la plata contributiei la fondul de pensii administrat privat insa pot opta pentru plata acesteia.

Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.

Facilitatile fiscale au fost reglemetate a fi aplicate pana la data de 31 decembrie 2028, potrivit prevederilor art. 138.4 alin. 1) din Codul fiscal.

Schimbari preconizate

Ca urmare a angajamentelor asumate prin PNRR si prin Planul Bugetar-Structural National pe Termen Mediu - 2025-2031 se propune urmatoarele masuri:

1. Eliminarea facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele constructii, agricol si industria alimentara in conditiile stabilite prin Codul fiscal, incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

2. In cazul veniturilor din dividende, se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

Motivatia modificarilor

Proiectul de act normativ se inscrie in angajamentele asumate de Guvern prin PNRR, care includ necesitatea revizuirii sistemului de impozitare din Romania pentru a elimina treptat distorsiunile si stimulentele fiscale excesive. Potrivit informatiilor din Nota de fundamenatre, reforma urmareste sa asigure un sistem fiscal echitabil, bazat pe principiul neutralitatii taxarii, si sa creeze un cadru fiscal eficient, simplu si transparent. Obiectivul principal este implementarea unor masuri care sa nu afecteze negativ cresterea economica si sa sprijine dezvoltarea sustenabila a sectoarelor economice.

Eliminarea facilitatilor fiscale propusa in cadrul acestui proiect este in concordanta cu recomandarile Bancii Mondiale, formulate pe baza unei analize a legislatiei fiscale romanesti. In plus, prin Planul Bugetar-Structural National pe Termen Mediu (2025-2031), Romania s-a angajat sa reduca deficitul bugetar printr-o serie de reforme fiscale care urmaresc ajustarea facilitatilor fiscale existente.

Impactul economic

Beneficii: Cresterea veniturilor la bugetul de stat prin eliminarea acestor facilitati fiscal si reducerea distorsiunilor in sistemul fiscal, promovand neutralitatea taxarii.

Riscuri pentru mediul de afaceri: Posibila reducere a competitivitatii sectoarelor vizate, cresterea costurilor salariale pentru angajatori.

Concluzii

Propunerile de modificare reflecta necesitatea unei politici fiscale sustenabile si alinierea la angajamentele internationale asumate de Romania. Totusi, aceste masuri pot avea efecte negative asupra pietei muncii si a mediului de afaceri din sectoarele vizate.

Atentie: Prevederile proiectului de OUG nu sunt inca in vigoare, urmand a fi adoptate de catre Guvern si publicate in Monitorul Oficial.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb032025

Proiect de lege pentru majorarea ajutorului de deces in 2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
Guvernul Romaniei a pus in dezbatere un proiect de lege care prevede cresterea ajutorului de deces cu 1.053 de lei incepand cu 2025. Conform noilor prevederi, ajutorul de deces va ajunge la 8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar si 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie al acestora. Majorarea vine ca o masura de ajustare a nivelului sprijinului financiar acordat ...
Feb032025

Modificari legislative privind infiintarea si functionarea cabinetelor medicale: Ce aduce nou OG nr. 9/2025?

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
La data de 03 februarie 2025, a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 9/2025, care aduce schimbari importante in organizarea si functionarea cabinetelor medicale din Romania. Actul normativ modifica OG nr. 124/1998, introducand reguli mai stricte privind infiintarea acestora, activitatile pe care le pot desfasura, sursele de venit, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ...
Ian312025

Hotararea CECCAR privind imputernicirea expertilor contabili sa asiste sau sa reprezinte clientii la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Recent, Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. a adoptat Hotararea nr. 25/801/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 83 din 30.01.2025, care reglementeaza modalitatea prin care expertii contabili pot asista si reprezenta persoanele juridice si fizice la oficiile Registrului Comertului. Ce prevede noua reglementare? Conform hotararii C.E.C.C.A.R., a fost instituit un document cu regim ...
Ian282025

Protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate: propuneri de modificari ale normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000

de Profeanu Laura 28 Ian 2025
Un nou proiect de hotarare a Guvernului, pus recent in dezbatere publica, propune modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate si vizeaza alinierea normelor metodologice la cerintele actuale, cu accent pe digitalizare si pe consolidarea masurilor de protectie. Pentru a deveni aplicabile, noile ...
Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian062025

Pensia Internationala. Dreptul de a cumula perioadele de cotizare în diverse state

de Profeanu Laura 06 Ian 2025
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in mai multe state din Uniunea Europeana (UE) sau in alte tari cu care Romania a incheiat acorduri bilaterale de securitate sociala, au posibilitatea de a primi pensie internationala. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 reglementeaza dreptul de a cumula perioadele de cotizare in diverse state, prevenind astfel pierderea acestora si armonizand ...