Un nou proiect de hotarare a Guvernului, pus recent in dezbatere publica, propune modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate si vizeaza alinierea normelor metodologice la cerintele actuale, cu accent pe digitalizare si pe consolidarea masurilor de protectie. Pentru a deveni aplicabile, noile reglementari trebuie aprobate de Guvern si publicate in Monitorul Oficial.
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, proiectul de act normativ va modifica si completa HG nr. 384/2001, in sensul imbunatatirii aplicarii parghiilor legale necesare pentru desfasurarea actiunilor de control, in vederea protectiei cetatenilor romani care se afla in cautarea unui loc de munca in strainatate, precum si pentru preintampinarea cazurilor de trafic de persoane in scop de munca.
- procedura de inregistrare, respectiv obligatia agentilor de plasare a fortei de munca, de a se inregistra la ITM si de a notifica infiintarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare ITM unde sunt inregistrati si ITM in a carui raza teritoriala functioneaza respectivele sedii secundare, cu 5 zile lucratoare anterior inceperii prestarii activitatii de plasare in acele locatii;
- aspecte referitoare la procedura de inregistrare, a agentilor de plasare a fortei de munca si a furnizorilor de servicii de plasare a fortei de munca la ITM (conditii, documente);
- aspecte referitoare la desfasurarea activitatii de plasare (cu caracter permanent in Romania) de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, respectiv obligatia acestora de a notifica ITM in a carui raza teritoriala au inregistrat sediul permanent pe teritoriul Romaniei, cu 5 zile lucratoare anterior inceperii prestarii serviciilor de plasare;
- aspecte referitoare la desfasurarea activitatii de plasare (cu caracter temporar sau ocazional in Romania) de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, respectiv obligatia acestora de a notifica ITM in a carui raza teritoriala intentioneaza sa desfasoare activitatea, cu 5 zile lucratoare inainte de inceperea prestarii serviciilor de plasare;
- introducerea in contractul de mediere a clauzelor care instituie obligatia agentului de plasare/furnizorului de servicii de plasare a fortei de munca sezoniere ca, in cazul unor locuri de munca sezoniere, solicitantul sa fie informat cu privire la:
a) conditiile de cazare puse la dispozitie lucratorului sezonier de catre angajator, precum si dovada ca angajatorul asigura, in ceea ce priveste cazarea, indeplinirea standardelor generale in materie de sanatate si siguranta in vigoare in statul de primire;
b) angajamentul ca angajatorul lucratorului sezonier va asigura decontul calatoriei dus-intors intre domiciliul lucratorului sezonier din Romania si locul de munca din statul de primire;
c) conditiile de acordare a unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice;
d) asigurarea de sanatate sau abonamentul medical privat, pe perioada contractuala, sau angajamentul ca angajatorul lucratorului sezonier incheie pentru acesta, pe perioada contractuala, asigurarea de sanatate sau abonamentul medical privat;
e) interzicerea recuperarii costuri de transport de la lucratorul sezonier in cazul in care decontarea prevazuta calatoriei dus-intors intre domiciliul lucratorului sezonier din Romania si locul de munca din statul de primire este asigurata de catre angajator;
f) in cazul in care cazarea este organizata de catre angajator si sunt indeplinite standardele de sanatate si siguranta in vigoare in statul de primire, lucratorului sezonier i se poate solicita plata unei chirii de max. 25% din remuneratia sa neta.
Inregistrarea agentilor de plasare a fortei de munca, se realizeaza prin transmiterea unei cereri in format letric sub semnatura olografa sau transmisa, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau in format electronic cu semnatura electronica calificata, prin posta electronica, la ITM, a documentelor prevazute la art. 9 din Legea 156/2000, a formularului prevazut in anexa nr. 3, precum si a urmatoarelor documente:
a) certificatul de inregistrare din care sa rezulte activitate principala ”7810 - Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca”, in copie;
b) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte faptul ca nu se afla in procedura de faliment sau dizolvare, in copie;
c) documentul de identitate al reprezentantului legal, in copi;
d) acte doveditoare din care sa rezulte ca nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile sau inselaciune, prevazute de Codul penal cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
e) dovada indeplinirii obligatiei prevazute la art. 30 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.
Masurile sunt motivate de necesitatea de a preveni exploatarea prin munca si de a asigura drepturi egale cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca apeleaza la agentii din Romania sau din alte state membre UE. Un exemplu recent subliniat de Agentia Europeana pentru Munca este cazul exploatarii muncitorilor romani intr-o fabrica din Budapesta, evidentiind urgenta unor masuri suplimentare de protectie.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!