Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate: propuneri de modificari ale normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000

schedule 28 Ian 2025

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Un nou proiect de hotarare a Guvernului, pus recent in dezbatere publica, propune modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate si vizeaza alinierea normelor metodologice la cerintele actuale, cu accent pe digitalizare si pe consolidarea masurilor de protectie. Pentru a deveni aplicabile, noile reglementari trebuie aprobate de Guvern si publicate in Monitorul Oficial.

Noutatile proiectului

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, proiectul de act normativ va modifica si completa HG nr. 384/2001, in sensul imbunatatirii aplicarii parghiilor legale necesare pentru desfasurarea actiunilor de control, in vederea protectiei cetatenilor romani care se afla in cautarea unui loc de munca in strainatate, precum si pentru preintampinarea cazurilor de trafic de persoane in scop de munca.

Principalele modificari propuse in acest context vizeaza:

- procedura de inregistrare, respectiv obligatia agentilor de plasare a fortei de munca, de a se inregistra la ITM si de a notifica infiintarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare ITM unde sunt inregistrati si ITM in a carui raza teritoriala functioneaza respectivele sedii secundare, cu 5 zile lucratoare anterior inceperii prestarii activitatii de plasare in acele locatii;

- aspecte referitoare la procedura de inregistrare, a agentilor de plasare a fortei de munca si a furnizorilor de servicii de plasare a fortei de munca la ITM (conditii, documente);

- aspecte referitoare la desfasurarea activitatii de plasare (cu caracter permanent in Romania) de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, respectiv obligatia acestora de a notifica ITM in a carui raza teritoriala au inregistrat sediul permanent pe teritoriul Romaniei, cu 5 zile lucratoare anterior inceperii prestarii serviciilor de plasare;

- aspecte referitoare la desfasurarea activitatii de plasare (cu caracter temporar sau ocazional in Romania) de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, respectiv obligatia acestora de a notifica ITM in a carui raza teritoriala intentioneaza sa desfasoare activitatea, cu 5 zile lucratoare inainte de inceperea prestarii serviciilor de plasare;

- introducerea in contractul de mediere a clauzelor care instituie obligatia agentului de plasare/furnizorului de servicii de plasare a fortei de munca sezoniere ca, in cazul unor locuri de munca sezoniere, solicitantul sa fie informat cu privire la:

a) conditiile de cazare puse la dispozitie lucratorului sezonier de catre angajator, precum si dovada ca angajatorul asigura, in ceea ce priveste cazarea, indeplinirea standardelor generale in materie de sanatate si siguranta in vigoare in statul de primire;

b) angajamentul ca angajatorul lucratorului sezonier va asigura decontul calatoriei dus-intors intre domiciliul lucratorului sezonier din Romania si locul de munca din statul de primire;

c) conditiile de acordare a unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice;

d) asigurarea de sanatate sau abonamentul medical privat, pe perioada contractuala, sau angajamentul ca angajatorul lucratorului sezonier incheie pentru acesta, pe perioada contractuala, asigurarea de sanatate sau abonamentul medical privat;

e) interzicerea recuperarii costuri de transport de la lucratorul sezonier in cazul in care decontarea prevazuta calatoriei dus-intors intre domiciliul lucratorului sezonier din Romania si locul de munca din statul de primire este asigurata de catre angajator;

f) in cazul in care cazarea este organizata de catre angajator si sunt indeplinite standardele de sanatate si siguranta in vigoare in statul de primire, lucratorului sezonier i se poate solicita plata unei chirii de max. 25% din remuneratia sa neta.

Inregistrarea agentilor de plasare a fortei de munca, se realizeaza prin transmiterea unei cereri in format letric sub semnatura olografa sau transmisa, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau in format electronic cu semnatura electronica calificata, prin posta electronica, la ITM, a documentelor prevazute la art. 9 din Legea 156/2000, a formularului prevazut in anexa nr. 3, precum si a urmatoarelor documente:

a) certificatul de inregistrare din care sa rezulte activitate principala ”7810 - Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca”, in copie;

b) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte faptul ca nu se afla in procedura de faliment sau dizolvare, in copie;

c) documentul de identitate al reprezentantului legal, in copi;

d) acte doveditoare din care sa rezulte ca nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile sau inselaciune, prevazute de Codul penal cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;

e) dovada indeplinirii obligatiei prevazute la art. 30 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Contextul modificarilor

Masurile sunt motivate de necesitatea de a preveni exploatarea prin munca si de a asigura drepturi egale cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca apeleaza la agentii din Romania sau din alte state membre UE. Un exemplu recent subliniat de Agentia Europeana pentru Munca este cazul exploatarii muncitorilor romani intr-o fabrica din Budapesta, evidentiind urgenta unor masuri suplimentare de protectie.

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb032025

Proiect de lege pentru majorarea ajutorului de deces in 2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
Guvernul Romaniei a pus in dezbatere un proiect de lege care prevede cresterea ajutorului de deces cu 1.053 de lei incepand cu 2025. Conform noilor prevederi, ajutorul de deces va ajunge la 8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar si 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie al acestora. Majorarea vine ca o masura de ajustare a nivelului sprijinului financiar acordat ...
Feb032025

Modificari legislative privind infiintarea si functionarea cabinetelor medicale: Ce aduce nou OG nr. 9/2025?

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
La data de 03 februarie 2025, a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 9/2025, care aduce schimbari importante in organizarea si functionarea cabinetelor medicale din Romania. Actul normativ modifica OG nr. 124/1998, introducand reguli mai stricte privind infiintarea acestora, activitatile pe care le pot desfasura, sursele de venit, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ...
Ian312025

Hotararea CECCAR privind imputernicirea expertilor contabili sa asiste sau sa reprezinte clientii la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Recent, Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. a adoptat Hotararea nr. 25/801/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 83 din 30.01.2025, care reglementeaza modalitatea prin care expertii contabili pot asista si reprezenta persoanele juridice si fizice la oficiile Registrului Comertului. Ce prevede noua reglementare? Conform hotararii C.E.C.C.A.R., a fost instituit un document cu regim ...
Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian062025

Pensia Internationala. Dreptul de a cumula perioadele de cotizare în diverse state

de Profeanu Laura 06 Ian 2025
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in mai multe state din Uniunea Europeana (UE) sau in alte tari cu care Romania a incheiat acorduri bilaterale de securitate sociala, au posibilitatea de a primi pensie internationala. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 reglementeaza dreptul de a cumula perioadele de cotizare in diverse state, prevenind astfel pierderea acestora si armonizand ...
Ian012025

Drepturi suspendate si amanate prin OUG nr. 156 din 2024

de Profeanu Laura 01 Ian 2025
Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024, a introdus masuri de suspendare si amanare a unor drepturi si facilitati sociale, cu scopul de a reduce cheltuielile publice pentru fundamentarea bugetului consolidat pe anul 2025. 1. Drepturi pentru copiii persoanelor persecutate (Art. XLII) Ce se modifica: Drepturile stabilite ...