Incepand cu 1 ianuarie 2025, proprietarii care detin bunuri in comun si le inchiriaza, vor beneficia de o simplificare administrativa. Conform modificarilor aduse de OUG 128/2024 si implementate prin Ordinul ANAF nr. 161/2025 (in vigoare din 06 februarie 2025) obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere la ANAF revine acum unui singur proprietar desemnat. Modificarea aduce claritate si reduce birocratia pentru cei care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor imobile detinute in coproprietate.
Pana acum, toti coproprietarii unui imobil inchiriat trebuiau sa inregistreze contractul de locatiune la ANAF. Noua reglementare permite desemnarea unui singur proprietar care sa indeplineasca aceasta obligatie, ceea ce simplifica procesul si elimina eventualele confuzii sau neconcordante intre coproprietari.
In acest sens, OpANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", se modifica dupa cum urmeaza:
La anexa nr. 1 sectiunea A, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. 6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."
La anexa nr. 1 sectiunea A, puntul 2.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz."
Codul fiscal - Art. 83. - Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor
(6) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent. In situatia in care bunul este detinut in comun, prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemneaza proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti.
Regula este obligatorie pentru contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2025 si pentru actele aditionale care modifica contracte existente. Contractele aflate in derulare la aceasta data nu sunt afectate de noile prevederi, ramanand valabile regulile anterioare, asa cum prevede art. II din Ordinul 161/2025:
In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.
Procedura de inregistrare a fost modificata prin Ordinul 161/2025, care modifica Ordinul ANAF 114/2019.
Potrivit noilor reglementari:
Dovada inregistrarii la organul fiscal a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
Modificarile introduse prin OUG 128/2024 si Ordinul ANAF 161/2025 simplifica procesul de inregistrare a contractelor de inchiriere pentru bunurile detinute in comun. Proprietarii au acum o procedura mai clara si eficienta, ceea ce reprezinta un pas important in reducerea sarcinilor administrative pentru contribuabili. Pentru a evita eventuale probleme, este recomandat ca proprietarii sa includa in contractele de inchiriere o clauza explicita privind desemnarea persoanei responsabile de inregistrare.
Newsletter portalpersoanefizice.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!