Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Sistemul electronic pentru desemnarea expertilor judiciari: digitalizarea justitiei continua

schedule 27 Dec 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Ministerul Justitiei a oficializat normele privind functionarea sistemului electronic de desemnare a expertilor judiciari, un proiect care inca o data subliniaza directia Romaniei spre modernizarea si digitalizarea proceselor administrative si judiciare. Acest sistem unic la nivel national va fi operational din 15 martie 2025, conform Ordinului ministrului justitiei nr. 2.853/C/2024, publicat recent in Monitorul Oficial.

O solutie pentru o problema veche

Noua lege, nr. 139/2024 schimba fundamental procesul de numire a expertilor judiciari. Pana acum, judecatorii aveau libertatea de a decide modalitatea de selectie a expertilor, ceea ce a dus adesea la situatii ineficiente, cum ar fi numirea unor experti supraincarcati, in timp ce altii ramaneau subutilizati.

Prin implementarea sistemului informatizat, desemnarea expertilor se va realiza in mod aleatoriu, pe baza unui algoritm care va lua in considerare incarcatura fiecarui expert, reflectata de numarul de expertize judiciare alocate si nefinalizate.

Potrivit art. 1 alin. 2 din Normele publicate la data de 23 decembrie 2024, sistemul informatizat este o aplicatie informatica unica la nivel national, administrata de Ministerul Justitiei, care asigura desemnarea, in mod aleatoriu, de catre instantele judecatoresti a expertilor judiciari, prin raportare la gradul de incarcare a expertilor reflectat de numarul expertizelor judiciare alocate si nefinalizate.

Functionarea sistemului informatizat

Sistemul este o aplicatie administrata de Ministerul Justitiei si functioneaza exclusiv pe statii de lucru securizate din cadrul instantelor judecatoresti. Grefierul de sedinta va introduce datele relevante, precum numarul dosarului si specializarea necesara, iar sistemul va selecta, in mod aleatoriu, unul sau mai multi experti judiciari autorizati.

Selectia poate fi extinsa de la nivel local la nivelul curtii de apel sau chiar national, daca in judetul respectiv nu exista experti disponibili in specializarea ceruta, astfel:

- in cazul in care, la nivelul judetului in raza caruia instanta judecatoreasca isi are sediul, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in judet“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtii de apel in circumscriptia careia instanta judecatoreasca isi are sediul;

- in cazul in care, la nivelul curtii de apel nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtii de apel“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate;

- in cazul in care, in judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtilor de apel invecinate“ si realizeaza, in mod automat, o noua selectie aleatorie a expertului judiciar la nivel national;

- in cazul in care nu exista, la nivel national, experti judiciari activi autorizati in specializarea dispus a pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat la nivel national, conform art. 4 alin. 2) – 5) din Norme.

Beneficii directe si trasabilitate

O caracteristica importanta a acestui sistem este trasabilitatea. Fiecare operatiune efectuata in sistem este jurnalizata, ceea ce garanteaza transparenta procesului si permite urmarirea fiecarei desemnari. De asemenea, sistemul notifica automat birourile locale de expertiza judiciara cu privire la desemnarea sau incetarea activitatii unui expert.

In situatia in care, dupa desemnare, intervine suspendarea calitatii expertului judiciar sau radierea acestuia din evidenta ori se dispune sanctionarea disciplinara a expertului judiciar cu suspendarea dreptului de a efectua expertize judiciare sau cu retragerea calitatii de expert judiciar, sistemul informatizat notifica in mod automat, prin e-mail, instantele judecatoresti pe rolul carora se afla cauze in care expertul judiciar nu a finalizat expertiza.

La termenul de judecata la care instanta judecatoreasca a constatat finalizata administrarea probei cu expertiza, grefierul de sedinta inregistreaza in sistemul informatizat finalizarea expertizei judiciare, iar acesta din urma notifica in mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice si contabile din cadrul tribunalului cu privire la finalizarea administrarii probei cu expertiza (art. 4 alin. 5) si 6 din  Norme).

Calendarul implementarii

Conform normelor metodologice, birourile locale trebuie sa introduca in sistem, pana la 15 mai 2025, datele privind dosarele in care expertii au fost numiti si nu au finalizat expertizele. Sistemul va deveni pe deplin operational din punct de vedere tehnic, incepand cu 15 martie 2025.

Perspective pentru digitalizarea justitiei

Implementarea acestui sistem reprezinta un pas major in procesul de digitalizare a justitiei romane. Prin distribuirea echitabila a sarcinilor si cresterea transparentei, sistemul informatizat contribuie la eficientizarea proceselor judiciare si la reducerea duratei proceselor, oferind totodata garantii suplimentare de impartialitate.

Ramane de vazut cum va influenta aceasta initiativa activitatea instantelor si perceptia publica asupra sistemului de justitie.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Feb032025

Proiect de lege pentru majorarea ajutorului de deces in 2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
Guvernul Romaniei a pus in dezbatere un proiect de lege care prevede cresterea ajutorului de deces cu 1.053 de lei incepand cu 2025. Conform noilor prevederi, ajutorul de deces va ajunge la 8.620 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar si 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie al acestora. Majorarea vine ca o masura de ajustare a nivelului sprijinului financiar acordat ...
Feb032025

Modificari legislative privind infiintarea si functionarea cabinetelor medicale: Ce aduce nou OG nr. 9/2025?

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
La data de 03 februarie 2025, a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 9/2025, care aduce schimbari importante in organizarea si functionarea cabinetelor medicale din Romania. Actul normativ modifica OG nr. 124/1998, introducand reguli mai stricte privind infiintarea acestora, activitatile pe care le pot desfasura, sursele de venit, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ...
Ian312025

Hotararea CECCAR privind imputernicirea expertilor contabili sa asiste sau sa reprezinte clientii la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Recent, Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. a adoptat Hotararea nr. 25/801/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 83 din 30.01.2025, care reglementeaza modalitatea prin care expertii contabili pot asista si reprezenta persoanele juridice si fizice la oficiile Registrului Comertului. Ce prevede noua reglementare? Conform hotararii C.E.C.C.A.R., a fost instituit un document cu regim ...
Ian282025

Protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate: propuneri de modificari ale normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000

de Profeanu Laura 28 Ian 2025
Un nou proiect de hotarare a Guvernului, pus recent in dezbatere publica, propune modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate si vizeaza alinierea normelor metodologice la cerintele actuale, cu accent pe digitalizare si pe consolidarea masurilor de protectie. Pentru a deveni aplicabile, noile ...
Ian132025

Modificari aduse Declaratiei Unice pentru anul 2024

de Profeanu Laura 13 Ian 2025
La finalul anului 2024, ANAF a oficializat o versiune noua a Declaratiei Unice prin Ordinul nr. 7015/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 1327 din 31 decembrie 2024. Noul formular, utilizat sub denumirea de Formular 212, va fi folosit in anul 2025 exclusiv pentru definitivarea veniturilor realizate si a taxelor datorate pentru anul fiscal 2024, renuntandu-se la estimarile pentru anul ...
Ian062025

Pensia Internationala. Dreptul de a cumula perioadele de cotizare în diverse state

de Profeanu Laura 06 Ian 2025
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in mai multe state din Uniunea Europeana (UE) sau in alte tari cu care Romania a incheiat acorduri bilaterale de securitate sociala, au posibilitatea de a primi pensie internationala. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 reglementeaza dreptul de a cumula perioadele de cotizare in diverse state, prevenind astfel pierderea acestora si armonizand ...