Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Sistemul electronic pentru desemnarea expertilor judiciari: digitalizarea justitiei continua

schedule 27 Dec 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Ministerul Justitiei a oficializat normele privind functionarea sistemului electronic de desemnare a expertilor judiciari, un proiect care inca o data subliniaza directia Romaniei spre modernizarea si digitalizarea proceselor administrative si judiciare. Acest sistem unic la nivel national va fi operational din 15 martie 2025, conform Ordinului ministrului justitiei nr. 2.853/C/2024, publicat recent in Monitorul Oficial.

O solutie pentru o problema veche

Noua lege, nr. 139/2024 schimba fundamental procesul de numire a expertilor judiciari. Pana acum, judecatorii aveau libertatea de a decide modalitatea de selectie a expertilor, ceea ce a dus adesea la situatii ineficiente, cum ar fi numirea unor experti supraincarcati, in timp ce altii ramaneau subutilizati.

Prin implementarea sistemului informatizat, desemnarea expertilor se va realiza in mod aleatoriu, pe baza unui algoritm care va lua in considerare incarcatura fiecarui expert, reflectata de numarul de expertize judiciare alocate si nefinalizate.

Potrivit art. 1 alin. 2 din Normele publicate la data de 23 decembrie 2024, sistemul informatizat este o aplicatie informatica unica la nivel national, administrata de Ministerul Justitiei, care asigura desemnarea, in mod aleatoriu, de catre instantele judecatoresti a expertilor judiciari, prin raportare la gradul de incarcare a expertilor reflectat de numarul expertizelor judiciare alocate si nefinalizate.

Functionarea sistemului informatizat

Sistemul este o aplicatie administrata de Ministerul Justitiei si functioneaza exclusiv pe statii de lucru securizate din cadrul instantelor judecatoresti. Grefierul de sedinta va introduce datele relevante, precum numarul dosarului si specializarea necesara, iar sistemul va selecta, in mod aleatoriu, unul sau mai multi experti judiciari autorizati.

Selectia poate fi extinsa de la nivel local la nivelul curtii de apel sau chiar national, daca in judetul respectiv nu exista experti disponibili in specializarea ceruta, astfel:

- in cazul in care, la nivelul judetului in raza caruia instanta judecatoreasca isi are sediul, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in judet“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtii de apel in circumscriptia careia instanta judecatoreasca isi are sediul;

- in cazul in care, la nivelul curtii de apel nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtii de apel“ si realizeaza automat o noua selectie aleatorie a expertului judiciar din judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate;

- in cazul in care, in judetele aflate in raza teritoriala a curtilor de apel invecinate, nu exista experti judiciari activi autorizati in specializarea dispusa pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat in circumscriptia curtilor de apel invecinate“ si realizeaza, in mod automat, o noua selectie aleatorie a expertului judiciar la nivel national;

- in cazul in care nu exista, la nivel national, experti judiciari activi autorizati in specializarea dispus a pentru efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afiseaza mesajul „Niciun expert judiciar identificat la nivel national, conform art. 4 alin. 2) – 5) din Norme.

Beneficii directe si trasabilitate

O caracteristica importanta a acestui sistem este trasabilitatea. Fiecare operatiune efectuata in sistem este jurnalizata, ceea ce garanteaza transparenta procesului si permite urmarirea fiecarei desemnari. De asemenea, sistemul notifica automat birourile locale de expertiza judiciara cu privire la desemnarea sau incetarea activitatii unui expert.

In situatia in care, dupa desemnare, intervine suspendarea calitatii expertului judiciar sau radierea acestuia din evidenta ori se dispune sanctionarea disciplinara a expertului judiciar cu suspendarea dreptului de a efectua expertize judiciare sau cu retragerea calitatii de expert judiciar, sistemul informatizat notifica in mod automat, prin e-mail, instantele judecatoresti pe rolul carora se afla cauze in care expertul judiciar nu a finalizat expertiza.

La termenul de judecata la care instanta judecatoreasca a constatat finalizata administrarea probei cu expertiza, grefierul de sedinta inregistreaza in sistemul informatizat finalizarea expertizei judiciare, iar acesta din urma notifica in mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice si contabile din cadrul tribunalului cu privire la finalizarea administrarii probei cu expertiza (art. 4 alin. 5) si 6 din  Norme).

Calendarul implementarii

Conform normelor metodologice, birourile locale trebuie sa introduca in sistem, pana la 15 mai 2025, datele privind dosarele in care expertii au fost numiti si nu au finalizat expertizele. Sistemul va deveni pe deplin operational din punct de vedere tehnic, incepand cu 15 martie 2025.

Perspective pentru digitalizarea justitiei

Implementarea acestui sistem reprezinta un pas major in procesul de digitalizare a justitiei romane. Prin distribuirea echitabila a sarcinilor si cresterea transparentei, sistemul informatizat contribuie la eficientizarea proceselor judiciare si la reducerea duratei proceselor, oferind totodata garantii suplimentare de impartialitate.

Ramane de vazut cum va influenta aceasta initiativa activitatea instantelor si perceptia publica asupra sistemului de justitie.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr022025

Modificari importante in protectia romanilor care muncesc in strainatate: Ce aduce nou HG nr. 296/2025

de Profeanu Laura 02 Apr 2025
Incepand cu 31 martie 2025, a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr. 296/2025, care actualizeaza normele metodologice de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate. Este vorba despre o modificare legislativa asteptata de mult timp, care aduce o serie de noutati relevante atat pentru agentii de plasare, cat si pentru furnizorii de ...
Mar312025

Vanzarea imobilelor de catre mostenitori si fosti soti - posibil scutita de impozit. Ce prevede noul proiect de modificare a Codului fiscal

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect legislativ aflat in dezbaterea Senatului propune completarea Codului fiscal cu doua noi exceptii de la plata impozitului pe transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Initiatorii urmaresc o mai buna echitate fiscala in cazuri considerate sensibile din punct de vedere social: succesiuni si partaje dupa divort. Ce modificari sunt propuse? Conform ...
Mar242025

COR se actualizeaza: noi ocupatii recunoscute oficial, inclusiv „terapeut vocal” si „tehnician surse regenerabile”

de Profeanu Laura 24 Mar 2025
Incepand cu 20 martie 2025, Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR) a fost din nou actualizata, pentru prima data in acest an, printr-un ordin comun emis de Ministerul Muncii si Institutul National de Statistica – Ordinul nr. 138/150/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 246. Modificarile vizeaza introducerea unor ocupatii noi, redenumirea unei ocupatii deja existente, precum si ...
Mar172025

Modificari privind calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate pentru persoanele cu venituri extrasalariale

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Pe data de 7 martie 2025, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 8/2025, care aduce modificari semnificative Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si altor acte normative din domeniul sanatatii. Modificarile vizeaza, in principal, persoanele fizice care realizeaza venituri extrasalariale (venituri din activitati independente, dividende, chirii) ...
Mar122025

Guvernul revine asupra restrictiilor privind colaborarea medicilor prin SRL-uri

de Profeanu Laura 12 Mar 2025
Recent, Guvernul a revenit asupra modificarilor legislative adoptate in februarie 2025, care limitau posibilitatea medicilor de a colabora cu alte clinici prin intermediul SRL-urilor proprii. Printr-o noua ordonanta de urgenta, adoptata in martie 2025, a fost eliminata prevederea care ar fi restrans semnificativ optiunile de colaborare pentru profesionistii din domeniul ...
Mar102025

Alinierea sistemului de pensii private din România la standardele OCDE: Modificarile propuse si impactul asupra participantilor

de Profeanu Laura 10 Mar 2025
In contextul pregatirilor pentru aderarea Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta care vizeaza modificarea si completarea legislatiei nationale in domeniul pensiilor private. Modificarile sunt menite sa aduca sistemul romanesc de pensii private in conformitate cu recomandarile ...