Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
portalpersoanefizice.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Transformarea PFA, II si IF in societati comerciale - Proiect respins de CCR

schedule 26 Nov 2024

Profeanu Laura Profeanu Laura
Consultant fiscal

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat recent neconstitutional proiectul de lege care urmarea sa permita persoanelor fizice autorizate (PFA), intreprinderilor individuale (II) si intreprinderilor familiale (IF) sa se transforme in societati comerciale. Decizia a fost luata ca urmare a unei sesizari de neconstitutionalitate depusa de Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar implicatiile sunt majore pentru micii antreprenori care asteptau o simplificare legislativa.

De ce a fost declarat proiectul neconstitutional?

CCR a motivat ca proiectul de lege nu include o procedura clara, completa si unitara pentru transformarea entitatilor fara personalitate juridica in societati reglementate de Legea nr. 31/1990. Simpla exercitare a unui drept de optiune de catre PFA, II sau IF, chiar insotita de depunerea unor documente, nu este considerata suficienta pentru a asigura continuitatea activitatii in noua forma juridica.

Principalele critici aduse proiectului:

- In primul rand, lipsa unei proceduri clare. Proiectul nu detaliaza modul concret in care transformarea ar trebui sa se desfasoare, inclusiv conditiile de fond si forma;

- Au fost identificate neconcordante legislative: Nu este prevazut cum sa fie reconciliate regimurile juridice diferite dintre OUG nr. 44/2008, care reglementeaza PFA, II si IF, si Legea societatilor nr. 31/1990;

- Aplicare neunitara. Redactarea defectuoasa genereaza interpretari diferite si, in unele cazuri, imposibilitatea aplicarii normelor.

Conform CCR, aceste lacune contravin principiului legalitatii, in special in ceea ce priveste calitatea legii.

Ce prevede proiectul respins?

Proiectul de lege, adoptat luna trecuta de Camera Deputatilor, prevede ca PFA-urile, II-urile si IF-urile ar putea opta pentru transformarea in societati comerciale dupa cel putin un an de activitate. Procesul presupunea depunerea la Registrul Comertului a unui set de documente, inclusiv:

  • certificatul de inregistrare al PFA, II sau IF;
  • actul constitutiv al noii societati;
  • dovada sediului social;
  • certificatul de atestare fiscala;
  • codul de TVA (daca era cazul).

In plus, era stipulat ca noua societate va pastra datele de identificare fiscala si codul de TVA ale entitatii initiale.

Ce urmeaza?

Decizia CCR trimite proiectul inapoi in Parlament pentru reexaminare, ceea ce inseamna ca intreg procesul legislativ va trebui reluat. Parlamentarii vor trebui sa corecteze lacunele identificate si sa propuna o solutie legislativa clara, care sa respecte principiile constitutionale.

Ce optiuni au in prezent PFA-urile, II-urile si IF-urile?

In lipsa unui cadru legislativ care sa permita transformarea directa in societati comerciale, singura optiune ramane desfiintarea entitatii actuale si infiintarea unei noi firme, dar, acest proces presupune pierderea istoricului comercial, fiscal si bancar, ceea ce poate fi un dezavantaj major pentru antreprenori.

Perspective pentru viitor

Adoptarea unei legislatii care sa simplifice trecerea de la PFA, II sau IF la societati comerciale ar aduce beneficii importante, precum reducerea birocratiei, continuitatea activitatii economice fara intreruperi si, cel mai important, pastrarea istoricului fiscal si comercial.

Concluzie

Decizia CCR este un semnal clar ca orice schimbare legislativa trebuie sa fie bine fundamentata si coerenta. Transformarea PFA-urilor, II-urilor si IF-urilor in societati comerciale ramane un deziderat important, insa necesita un efort legislativ suplimentar pentru a deveni realitate.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele portalpersoanefizice.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter portalpersoanefizice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalpersoanefizice.ro si primesti cadou Raportul special "Top 20 spete: Impozitarea persoanelor fizice"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Impozitare persoane fizice

Apr092025

Sporul de doctorat pentru bugetari dupa OUG 115/2023: Ce a decis Inalta Curte si ce trebuie sa faca angajatorii publici

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
Decizia recenta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie clarifica un aspect important privind acordarea indemnizatiei pentru titlul de doctor in sectorul public, dupa modificarile aduse prin OUG nr. 115/2023. Sporul nu este un drept „automat”, iar fisa postului joaca acum un rol vital. Incepand cu 1 ianuarie 2024, indemnizatia pentru titlul stiintific de doctor acordata ...
Apr092025

Functionarii publici si prelungirea raportului de serviciu dupa pensionare: Ce a decis Inalta Curte despre durata legala a acestei prelungiri

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
Functionarii publici care ating varsta standard de pensionare pot solicita, in conditiile legii, sa fie mentinuti in functie pentru o perioada limitata de timp. Codul administrativ prevede aceasta posibilitate, dar pana de curand exista o incertitudine privind interpretarea sintagmei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu” – este vorba despre o durata de ...
Apr092025

Ochelarii ca "investitie profesionala"? De ce PFA-urile si profesiile liberale trebuie sa fie prudente

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
Avand in vedere ca aproape orice cheltuiala are potentialul de a fi „deghizata” in investitie profesionala, o intrebare revine constant in practica fiscala: pot lucratorii independenti sa deduca cheltuielile cu ochelarii de vedere? Raspunsul scurt: nu fara riscuri semnificative. Iar explicatia este mult mai complexa decat pare. Deducerea cheltuielilor: intre realitate si ...
Apr072025

Concedierea disciplinara - cand este prea mult? Instantele reamintesc angajatorilor regula proportionalitatii

de Profeanu Laura 07 Apr 2025
In contextul relatiilor de munca uneori tensionate, angajatorii trebuie sa-si exercite prerogativa disciplinara cu prudenta si discernamant. Chiar daca un comportament al salariatului poate fi catalogat ca abatere, asta nu inseamna ca masura maxima – concedierea disciplinara – este intotdeauna justificata. O sanctiune prea dura, in lipsa unei analize riguroase a gravitatii faptei ...
Apr022025

Modificari importante in protectia romanilor care muncesc in strainatate: Ce aduce nou HG nr. 296/2025

de Profeanu Laura 02 Apr 2025
Incepand cu 31 martie 2025, a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr. 296/2025, care actualizeaza normele metodologice de aplicare a Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate. Este vorba despre o modificare legislativa asteptata de mult timp, care aduce o serie de noutati relevante atat pentru agentii de plasare, cat si pentru furnizorii de ...
Mar312025

Vanzarea imobilelor de catre mostenitori si fosti soti - posibil scutita de impozit. Ce prevede noul proiect de modificare a Codului fiscal

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect legislativ aflat in dezbaterea Senatului propune completarea Codului fiscal cu doua noi exceptii de la plata impozitului pe transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Initiatorii urmaresc o mai buna echitate fiscala in cazuri considerate sensibile din punct de vedere social: succesiuni si partaje dupa divort. Ce modificari sunt propuse? Conform ...